Ammattijärjestäjä Karoliina Tihinen oli juuri ennen messuja perustanut toiminimen eikä hänellä ollut vielä brändiä, myyntikokemusta tai asiakkaita. Kolmessa viikossa syntyi visuaalinen ilme, messupiste ja rohkeus kohdata asiakkaita.
Elokuussa 2024 Karoliina Tihinen toteutti pitkäaikaisen haaveen ammattijärjestäjänä toimimisesta. Saman vuoden lokakuussa hänet valittiin näytteilleasettajaksi Oulun seudun Uusyrityskeskuksen yhteisosastolle Oulun Hyvinvointimessuille. Vaikka Karoliina ei ollut ehtinyt valmistella yrityksensä markkinointia tai myyntitoimintaa, päätti hän tarttua tilaisuuteen.
”Ajattelin ensin, etten ole vielä valmis, mutta päätin hakea mukaan. Se oli lopulta todella hyvä päätös”, Karoliina toteaa.
Onnistunut messuosasto syntyi luovuudella ja pienellä budjetilla
Messuille osallistuminen varmistui vain kolme viikkoa ennen tapahtumaa. Siinä ajassa Karoliina suunnitteli brändin, teetti logon, tilasi käyntikortit ja valmisti messuosastonsa lähipiirinsä avustuksella.
Äiti ja sisko olivat mukana suunnittelemassa messupöytää. Lähipiiristä löytyi apua esitteiden ja mainosten tulostamiseen. ”Käytin paljon luovia ratkaisuja. Messukylteissä käytin vaneria ja maalia isäni autotallista, ja ystäväni kirjoitti niihin tekstit. Visuaalisen ilmeen rakentamiseen meni ehkä noin sata euroa”, hän kertoo.
Ammattijärjestäjälle messupisteen ulkonäkö oli tärkeää. Siisteys, selkeys ja rauhallisuus kuvastivat ammattijärjestäjän työtä ja herättivät positiivista huomiota messukävijöissä. ”Sain paljon palautetta siitä, että piste oli kaunis ja kutsuva. Se vahvisti heti mielikuvaa yrityksestäni”, Karoliina muistelee.
Messuvieraiden kohtaaminen antoi energiaa
Osastolla käyneitä henkilöitä kiinnostivat Karoliinan palvelut ja yrittäjyys. ”Vaikka olen hyvä ihmisten kanssa, esiintymistilanteet jännittävät. Mutta huomasin, että kun kerron aidosti omasta työstäni, se toimii.”
Karoliina järjesti osastollaan arvonnan ja hänellä oli messutarjouksia. Hän näytti konkreettisia esimerkkejä ammattijärjestäjän työstä ja omista palveluistaan pyörivällä PowerPoint-esityksellä.
”Yksinyrittäjänä messut ovat rankkoja, mutta energiaa saa ihmisistä. On tärkeää ottaa mukaan joku tukihenkilö, vaikka vain taukoja varten”, Karoliina toteaa. Hänellä puoliso oli tukena kumpanakin messupäivänä.
Promoässät tukivat ja antoivat konkreettisia neuvoja
Messuosastolla oli kolme näytteilleasettajaa, joiden kouluttamisesta ja tukemisesta vastasivat Promoässät. ”Meillä oli yhteinen WhatsApp-ryhmä ja aloituspalaveri, jossa käytiin läpi kaikki yksityiskohdat. Sain paljon vinkkejä. He kertoivat myös pienistä, mutta tärkeistä asioista, kuten mitä ottaa mukaan ja miten rakentaa messupiste järkevästi”, Karoliina muistelee.
Messuvalmennus antoi myös itseluottamusta. Ilman valmistautumista ja tukea kokemus olisi ollut aivan erilainen. ”Messuvieraat sanoivat, että piste näytti siltä kuin olisin ollut alalla jo pitkään. Se oli paras palaute, mitä voi saada”, Karoliina kertoo hieman häkeltyneenä.
Onnistunut messukokemus toi varmuutta tekemiseen
Messuilta Karoliina sai sekä uusia asiakkaita että rohkeutta kehittää yritystään. Kokemus oli intensiivinen, mutta antoisa.
”Lähden mielelläni uudelleenkin. Tämä oli täydellinen tapa käynnistää yrittäjyys, vaikka alussa ei ollut mitään valmista”, Karoliina kiteyttää.
Yhteystiedot
Ammattijärjestäjä Karoliina Tihinen
Kotisivut: Ammattijärjestäjä Karoliina Tihinen
Instagram: https://www.instagram.com/ammattijarjestajakaroliina/
Facebook: https://www.facebook.com/ammattijarjestajakaroliina/
Promoässät
Kotisivut: Promootio- ja juontopalvelut Oulusta – Promoässät
Instagram: https://www.instagram.com/promoassat/
Teksti: Satu Lankinen / Saagacoms
Kuvat: Eeva Kilpeläinen / Promoässät